.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چرا حاج قاسم به سراغ احمدشاه مسعود رفت؟
هم‌زمان با سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی روزنامه ایران در قالب ویژه نامه‌ای با عنوان «یکه‌تاز طوفان الاقصی» به مرور خاطرات این فرمانده رشید اسلام پرداخته که در بخشی از این ویژه‌نامه سردار محمد جعفری به تشریح چرایی ارتباط این شهید والامقام با احمدشاه مسعود پرداخته است.
چرا حاج قاسم به سراغ احمدشاه مسعود رفت؟

به گزارش شمال نیوز، شهید حاج قاسم سلیمانی در میان شخصیت‌های تراز بالای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک شخصیت چندوجهی شناخته می‌شود؛ حاج قاسمی که ما می‌شناسیم، شخصیت نظامی و مقتدری است که داعش را نه تنها زمینگیر می‌کند بلکه منجر به فروپاشی هسته اصلی این ماشین ترور در عراق و سوریه می‌شود اما حاج قاسمی که دوستان و همراهانش می‌شناسند، فردی است که فراتر از یک ژنرال یا سردار نظامی است. او تمام عمرش را برای یک هدف بزرگ سپری کرد؛ هدفی به اسم دفاع از مظلوم. سردار محمد جعفری (صحرارودی) حاج قاسم سلیمانی را فرمانده‌ای متفاوت از سایر فرمانده‌ها می‌داند.

 

او از فراز و فرودهایی که خود در عراق از سرگذرانده می‌گوید و تصویری تازه از شهید سلیمانی به ما ارائه می‌دهد که با هم آن را می‌خوانیم.

 

شهید حاج قاسم سلیمانی چه زمانی به‌عنوان فرمانده نیروی قدس از سوی رهبر انقلاب انتخاب شد؟

 

سال ۷۶، رهبر معظم انقلاب حاج قاسم را به‌عنوان فرمانده نیروی قدس منصوب کردند البته لازم است مقدمه‌ای در این باره ذکر شود. فرمانده نیروها به پیشنهاد فرمانده کل سپاه به محضر رهبر انقلاب به‌عنوان فرمانده کل قوا معرفی می‌شود. یعنی سلسله مراتب به اینگونه است که ابتدا باید در سپاه این مهم مشخص بشود و سپس به نظر فرمانده کل قوا برسد و ایشان اگر گزینه مورد نظر را پذیرفتند، حکم انتصاب فرد را صادر می‌کنند. این موضوع تنها منحصر به زمان انتخاب و انتصاب شهید سلیمانی نبود به طور مثال در زمان شهید احمد کاظمی هم که فرمانده لشکر چهارده امام حسین(ع) و فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا در ارومیه بود و پیشتر هم در لشکر امام حسین(ع) اصفهان فعالیت داشت ابتدا با طی این مراحل به‌عنوان فرمانده نیروی زمینی منصوب شدند.

 

به عبارت بهتر تغییراتی بعد از تغییر فرمانده کل سپاه در این سازمان رخ داد. از این زاویه جابه‌جایی فرمانده کل سپاه روالی بود که اتفاق افتاد. شنیده شده است که رهبر انقلاب در سال‌های پایانی دهه 60 به خطر صدام برای ایران و تهدید او به‌عنوان یک عامل ضدنظام اسلامی هشدار داده بودند، با توجه به فعالیت شما در انتفاضه شعبانیه و حضورتان در کنار حاج قاسم سلیمانی این خطر چگونه احصا شد؟

 

صحبت رهبر معظم انقلاب در خصوص خطر صدام، مربوط به بهمن ماه سال ۱۳۶۸ هست که چند ماهی از رهبری ایشان گذشته بود. آن زمان من فرمانده قرارگاه رمضان بودم و نیروی قدس تشکیل نشده بود. به اتفاق سردار رضایی که فرمانده کل سپاه و سردار ذوالقدر رئیس ستاد مشترک سپاه خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم. در آن جلسه سه نفره، من یک گزارشی از وضع عراق خدمت ایشان عرض کردم که عراق از نظر اقتصادی و از نظر نظامی مشکلاتی دارد.

 

صدام در آن زمان به واسطه ارتش پرخرجی که درست کرده بود و توان اقتصادی پایین عراق برای تأمین آن، توان حمله دوباره به ایران را نداشت. من این تعبیر را در محضر رهبری به کار بردم و در واقع گفتم صدام دیگر به ما حمله نمی‌کند. آن وقت زمانی بود که خیلی‌ها نظری غیر از این داشتند زیرا معتقد بودند ما بعد از جنگ پولی نداریم و صدام از این نظر، انگیزه‌ای برای حمله ندارد، آن زمان ترکیه هم موقعیت اقتصادی خوبی نداشت و سوریه هم با اردن درگیر بود، نظر من این بود که صدام یا به عربستان یا به کویت حمله می‌کند. این پیش‌بینی درست هفت ماه قبل از حمله صدام به کویت بود، بعد از این صحبت‌ها که من خدمت‌شان عرض کردم.

 

ایشان فرمودند که شما دست از تعقیب صدام برندارید. تا زمانی که صدام بر عراق حاکم است، انقلاب اسلامی نمی‌تواند در منطقه حرکتی داشته باشد. بعد فرمودند که مسأله ما حزب بعث نیست. چون در سوریه حزب بعث حکومت دارد اما با ما همکاری دارد اما شخص صدام، معاند انقلاب اسلامی است. بعد از حمله صدام به کویت در سال 69 این فرمایش رهبر انقلاب راهبرد ما شد. در نهایت صدام در سال 1382 ساقط شد و حقانیت سخن رهبر انقلاب برای ما واضح گردید البته تنها ایران از خطر صدام مصون نشد بلکه کل مردم منطقه از شر صدام نجات پیدا کردند. فقط ما نبودیم. یعنی مردم ایران نجات پیدا کردند، مردم عراق، مردم کویت. همه اینها نجات پیدا کردند.

 

از نقش حاج قاسم سلیمانی در آن سال‌ها برای ما بگویید؟

 

اگر ما بخواهیم در مورد نقش سردار سلیمانی در حوادث سال‌های قبل بگوییم باید سال ۱۳۸۰ را مبنا بگیریم. چون می‌دانید، سردار سلیمانی ماه‌های آخر سال ۷۶ فرمانده نیروی قدس شد. تا پیش از آن به علت حضور سردار در جنگ منظم یا در منطقه شرق کشور و داخل ایران ایشان بین سال‌های 77 تا 78 با مسائل منطقه به خوبی آشنا شد.

 

سال ۷۹ که حادثه ۱۱سپتامبر رخ داد و منجر به حمله امریکا به افغانستان شد می‌توان گفت که از همین زمان فعالیت ایشان به‌صورت گسترده‌تر شروع می‌شود. این امر طبیعی است و آن یکی دو سال باید مرحله آشنایی اتفاق می‌افتاد، با این مأموریت جدیدی که یافته و به او ابلاغ شده بود. در مورد افغانستان، در عراق، سوریه، لبنان و بعد هم این اواخر در مورد یمن همه توفیقات در اثر آشنایی عمیق با منطقه بود که منجر به تأثیر شگرف در این بخش‌ها شد به عبارت بهتر حضور و اثرگذاری شهید سلیمانی تنها محدود به عراق نیست به طور مثال ایشان با احمدشاه مسعود مناسبات دوستانه و همکاری نزدیکی داشت. احمد شاه مسعود یک آدم عادی نبود؛ یعنی حتماً اگر ایشان ترور نشده بود، افغانستان سرنوشت دیگری داشت. احمدشاه مسعود یک عنصر فوق‌العاده بود.

 

بر همین اساس او حساب شده قبل از حمله امریکا به افغانستان ترور شد و از صحنه سیاسی این کشور حذف شد. به نظر من تا امروز هم جایگزینی مردم افغانستان پیدا نکردند یعنی اگر می‌گویند احمدشاه مسعود قهرمان ملی است، او واقعاً چنین بود. هنر آقای سلیمانی بود که این تشخیص را داشت که مثلاً احمدشاه یک عنصر کلیدی است؛ بنابراین با او رفت و آمد داشت و احمدشاه به تهران می‌آمد. تا قبل از آن بی‌سابقه بود که احمدشاه مسعود به تهران یا خارج از افغانستان بیاید. چون می‌دانید احمدشاه مسعود تقریباً خیلی کم به خارج از افغانستان سفر می‌کرد و عمدتاً در کابل بود. وقتی هم که وزیر دفاع افغانستان شد در پنجشیر به سر می‌برد و افراد مختلف را به جاهای دیگر می‌فرستاد تا با کشورهای مختلف گفت‌و‌گو کنند ولی خودش از کابل و بعدها پنجشیر بیرون نمی‌آمد. اما به واسطه تلاش و ارتباط شهید سلیمانی او به تهران آمد و با مسئولان نشست و برخاست کرد، در مورد لبنان هم همین‌طور بود. یعنی آمدن سردار سلیمانی پیرو زحماتی که برادرهای دیگر قبل از سردار در لبنان کشیده بودند، یک جهشی به قدرت حزب‌الله داد. مسأله عراق هم باز به همین شکل است. در زمان دفاع مقدس سپاه بدر تشکیل شد و حضور حاج قاسم سلیمانی و شناخت او از منطقه غرب آسیا منجر به برکات بسیاری شد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.323 seconds.